Zorgleer project aan basis van diverse verspunten

Het nemen van risico’s en innovatief zijn, vormen belangrijke onderdelen van het ondernemerschap. Zelfs de bakker op de hoek moet anno 2012 met meer zaken bezig zijn dan het simpelweg bakken van brood- banket en versproducten.

Een goed voorbeeld van een innovatieve bakker vinden we in Horst. Wie met Ard Gerards in gesprek raakt, zal snel merken dat hier meer gebeurt dan het bakken van brood. En dat allemaal omdat zijn zaak voor bepaalde tijd slecht bereikbaar was. “Ieder nadeel heeft zijn voordeel,” zo erkent Gerards zelf. “De ondernemer in mij werd opnieuw geprikkeld. Voor langere tijd kreeg ik door aanpassingen in het centrum van Horst te maken met een lagere omzet; dan word je vanzelf creatief.” Bij veel plannen is het sociaal-maatschappelijk aspect van groot belang. “Zeker, daarom ben ik ook lid van Factor73. Met deze groep hebben we ondermeer als doel om mensen die door de komende bezuinigingen geen sociale werkplaats meer hebben toch goed te begeleiden.”

Zorgleer bakkerij
Al vele jaren staat Ard bekend als een sociaal bewogen ondernemer. Via een school in Baexem kwam het verzoek of hij open stond om een autistische leerling te begeleiden. Een jongen die lastig in de omgang zou zijn. Na drie weken kreeg Ard vanuit school de vraag wat hij met hun leerling had gedaan. De jongeman in kwestie was volledig veranderd. Gerards: “Ik benoem eerst de eigenschappen die iemand goed doet. Daarna kijken we gezamenlijk wat beter kan. Jongeren met een beperking of een achterstand op de arbeidsmarkt hebben behoefte aan een duidelijke structuur.” De plaatsing van deze eerste leerling leidde ertoe dat zijn zaak nu veranderd is in een echte zorgleer bakkerij waar diverse vergelijkbare mensen een kans krijgen zich te bewijzen. “Hier leren ze een basis waarmee ze verder kunnen in de maatschappij. Met onze motivatie en hun eigen wilskracht kunnen ze dan heel ver komen.”

Dankzij deze zorgleer projecten werkt Ard Gerards vaak samen met diverse instellingen en organisaties. Een daarvan is Emmaus Feniks in Tegelen. “Als je samen praat, ontstaan vaak goede ideeën waar alle betrokkenen baat bij hebben. Bij Emmaus zijn we begonnen met het opzetten van een kloosterbakkerij. Ook hier is plaats voor mensen met een beperking om een opleiding te volgen. Behalve het bakken vindt hier tevens de verkoop van de producten plaats. Toen zij van mijn plannen hoorden, namen ze contact op. Nu ondersteunen we elkaar met diverse plannen.” Want behalve het bakken en verkopen, gaan hier tevens speciale workshops onder professionele begeleiding plaatsvinden.

Brievenbusvlaai
Natuurlijk zijn er meer zaken die het innovatieve ondernemerschap van deze Noord-Limburgse bakker bewijzen. Een daarvan is de brievenbusvlaai. Wat mogen we ons daar bij voorstellen? Gerards lacht. “Zie het maar als een bouwpakket. Maar dan voor vlaaien. Mensen kunnen dankzij dit pakket heel eenvoudig hun eigen vlaai maken. “In een speciale verpakking zitten diverse benodigde ingrediënten om op eenvoudige wijze een heerlijke verse vlaai maken.” Dit lumineuze idee staat aan de basis van een volgend plan: Het Verspunt. Een idee dat is ontstaan in samenwerking met Frans Bademans van Syntens. Een organisatie die MKB-bedrijven helpt met innoveren. Via diverse verkooppunten in de regio verkoopt Gerards verse streekproducten, biologische broodsoorten en ambachtelijke wafels. “Dit doe ik weer in samenwerking met de Leerzorg bakkerij. Zo zijn verschillende van mijn ideeën met elkaar verbonden en ontstaat telkens weer iets nieuws.” Vanaf januari zal Ard Gerards ook onderdeel worden van een nieuw schooltype. Een mooie nieuwe uitdaging. “Het gaat niet alleen om geld verdienen. Daarom beschouw ik mezelf ook niet als een keiharde zakenman, maar als een maatschappelijk verantwoorde ondernemer. Het gaat erom dat je ook andere mensen een kans biedt. In onze bakkerij komen ze in een vertrouwde omgeving waarin ze zich beter voelen en verder kunnen ontwikkelen.”

Hij blijft echter nuchter. “Ach, wat is succes? Er komt ook een dosis geluk bij kijken. Feit is wel dat ik niet van één ding afhankelijk wil zijn. Jaren geleden had ik diverse grote klanten. Op het moment dat er een wegvalt, valt tevens een groot deel van de omzet weg. Dat risico wil ik niet meer lopen. Ook bij de Floriade heb ik mij als regionale ondernemer lang geleden met leuke ideeën gemeld. Helaas! Ik heb nooit een antwoord van ze gekregen.”